söndag 7 februari 2010

Everything is Borrowed.

Jag hade den så väl planerad tyckte jag, dagen, men den blev inte alls som jag tänkt mig. i princip allting sprack. Det enda som blev ungefär som min tilltänkta plan var att jag smet inom Erik Berglins vernissage Everything Is Borrowed, som han under de närmsta veckorna ställer ut på Chalmersgatan 4 i en lokal i anslutning till Högskolan För Fotografi.

Utställningen bygger på hans besatthet av bilder i allmänhet och bilden i synnerhet. Under flera år har han samlat på sig ett gigantiskt bibliotek av bilder som han hittat upp på nätet. Många gånger har han sökt efter en typ av bild och av en slump stött på en annan, som istället fångat hans uppmärksamhet, laddat hem och nu lånat. Everything Is Borrowed är med andra ord en titel i tiden. Kanske mer aktuell än någonsin.



För något år sedan besökte Erik en utställning i Berlin, med en konstnär som heter Mike. Från utställningen snodde han med sig en DVD av ett videokonstverk. Konstverket finns med som en del av Eriks egen utställning, tillsammans med ett brev som han med DVD:n ämnar skicka till Mike, med en ursäkt och förklaring till varför han "lånat" hans konstverk. Det ska bli kul att höra vad han får för reaktion.



Med tanke på vad jag senare på eftermiddagen fick uppleva har Eriks utställning fått mig att fundera både en och två gånger kring vem som har rätten till att äga vad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar