lördag 20 juni 2009

Fars kokbok.














Fassan hävdade ofta att han skulle platsa i de flesta krogkök. Som erfaren krogbesökare och med tanke på så många mediokra rätter jag satt i mig på krogen, så hade han säkert gjort det. Han var briljant i köket. Vi har avnjutit många middagar tillsammans. Det var en av höjdpunkterna när jag åkte ner till Lund för att träffa honom. Han vägrade också att falla in i gängse ramar. Därför kunde en julmiddag bestå av allt annat än julskinka och köttbullar. I hemmet kryddat brännvin var däremot ett måste. Han hade alltid lagt ner mycket tid och kärlek, låtit brännvinet få börja dra åt sig kryddans smak långt innan julafton och undan för undan fyllt på med mer brännvin. I dessa kryddburkar förvarade han sina torkade kryddor. I dag tillhör de min kryddhylla. Så enkelt är det att skapa atmosfär till både köket och matlagningen.

Denna trevliga kokbok hittade jag för en femma på ett antikvariat och det blev en lysande bra julklapp åt fassan en jul för många år sedan. Det är inte prislappen på julklappen som gör den bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar