onsdag 24 juni 2009

Sista kulan dödar, del I.

Jag har försökt att luska fram lite fakta kring westernfilmen "Sista kulan dödar". En film som fassan recenserade 1967. Min första tanke var att se om jag kunde hitta fler recensioner av filmen. Jag menar, är fassan den enda som totalsågat filmen? Hittills har jag kammat noll. Men jag ger inte upp. Jag kommer söka vidare.

Regissör var i alla fall Joseph Kane, eller Jasper Joseph Inman Kane som hans fullständiga namn lyder. Han föddes den 19 mars 1894 i San Diego och satte cowboybootsen på skohyllan för sista gången den 25 augusti 1975 i Santa Monica, California. Från 1935 och fram till dödsbädden regisserade han över 125 filmer, så fassan hade minst sagt otur att han skulle stöta på just den filmen.

(Klicka på artikeln för att förstora den. Recensionen är lite enklare att läsa då.)


















Originaltiteln på filmen är "The Last Bandit". För att väga upp den usla recensionen fann jag en video på You Tube där Nikki Sudden framför en riktigt bra låt med samma titel. Håll tillgodo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar