söndag 28 juni 2009

"Grabben, har du läst den här?"

"Jag trivs bäst med mig själv", brukade han säga. "Frågar jag mig själv får jag alltid kloka svar tillbaka." Fassan var skarptänkt, det är inget snack om den saken. En stor del av all den kunskap han besatt hade han tillskanskat sig genom att läsa mycket. Hemmets bokhyllor var bokstavligt talat till bristningsgränsen fyllda av allehanda litteratur, stora mästare samsades med böcker om konst, mat, botanik och fåglar. Men han älskade även att sjunka in i en gastkramande spänningsroman eller för den delen en klurig deckare. En av favoriterna till det senare var den briljante Georges Simenons romaner om kommissarie Maigret. Bilden av fassan sittandes i en fåtölj med ena benet över det andra och med en bok i knät är ett fint minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar