söndag 6 december 2009

Underbart är kort.

Någts av de mest sanna och ärliga raderna om rockgruppen Den Mediterande Uttern är skrivna av Mikaels kamrat Anders. I biografin om gruppen finns det nämligen ett antal texter av hängivna fans och annat löst folk. Det har ju blivit något av en söndagstradition att skrivna några rader om Uttern och inte heller den här söndagen ska jag göra er besvikna. Den här gången några lösa utdrag rykta helt fräckt ur Anders text.

"Vad ska man då säga? Jo, bandet hade en klar framtid. En stark vokalist, en ännu större gitarrist. Varför slog de då inte igenom för den breda massan? Av den enkla anledningen att bandet hade fört upp textförfattandet och låtskrivandet till em högre nivå, en abstrakt form av underhållning som bara ett fåtal personer förstod sig på. Jag är fortfarande inte säker på att jag tillhörde denna exklusiva skara.

Om man ska vara riktigt ärlig, och det ska man ju, var det nog bäst att det tog slut den där kvällen för snart åtta år sedan. Låtmaterialet var inte tillräckligt starkt, bortsett då från Ankorna i dammen, för att slå igenom nationellt. Ibland var låtarna så korta att de tog slut ungefär när de börjat. Variationen när det gäller ackord och dess sammansättning lämnade den del övrigt att önska.

Om bandmedlemmarna kan det sägas mycket, men det tänker jag inte göra. Man får aldrig glömma att de med ett begränsat kunnande skapade myten DMU, precis på samma sätt som andra band i historien. Jag är lycklig att jag fick vara med om epoken DMU om än bara för ett kort slag."

/Anders Janåker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar