måndag 4 januari 2010

Så hur gick nu då i den där kostymhärvan?

Efter att ha konstaterat att den klassiska svarta kostymen inte fanns i min storlek, insett att om jag skulle bli ägare av den mörka grå kostymen i något kraftigare tyg var jag tvungen att beställa hem en i min storlek, som skulle ta ett antal veckor in på nya året, och efter att ha gått igenom fyra kavajprovningar och tre byxprovningar i det trånga om klädnings båset, beslöt jag mig slutligen för en hel kostym. Ett alternativ som blommat upp i slutänden var nämligen att köpa en kavaj tillsammans med ett par uddabyxor, men då hade jag å andra sidan inte fullföljt det som jag var där för.

Relativt förvissad om att jag gjort rätt val lät jag killen i butiken ta mått på ärmarna med resultatet "uppläggning två centimeter". Jag beslöt mig också för att lägga ut byxorna marginellt, mest för att ha någon centimeter att gå på vid en bättre middag. "Är det okej att vi gör upp affären idag, så kan du hämta kostymen på onsdag efter klockan fem?" Jag nickade och vi begav oss mot kassan. "Jag bjuder på uppläggningen av ärmarna. Att lägga ut byxorna kostar nittio kronor. Ett ytterst humant pris, eller vad säger du?" Jag nickade och tänkte samtidigt att om han nu bjöd på uppläggningen av ärmarna kunde han väl låtit byxorna åka med på köpet. Men men. "Det blir 4589 kronor tillsammans." Jag stack ner kortet i läsaren med chipet nedåt. Maskinen rasslade till.

Cliffhanger. To be continued.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar