fredag 29 januari 2010

Filmfestivalen sätter självfallet sin prägel på Fredagslåten.

Idag sätter Göteborgs Filmfestival igång! Yippie-ki-yay! Själv jobbar jag hemifrån idag. Något svullna mandlar och en lite täppt näsa vittnar om en antågande förkylning. Denna måste motas i grind till varje pris! Ikväll är det ju premiärfilm, cocktail (vilket förövrigt är en usel film från slutet av åttiotalet som alla säkert vet) och premiärfest! Vi ses ikväll Pelle, jag kommer vara där, förhoppningsvis pigg och kry!

Men först är det som seden kräver dags för Fredagslåten. Denna vecka med en liten twist. Vi på solsidan bjuder idag på soundtracks från olika filmer.

Och först ut är Robban (även om Nusse trodde han skulle vara först). Med ett soundtrack från filmen Hair.



Inte heller tvåa blev du Nusse. Lucia var snabb den här dagen. Riktigt snabb. Det blir 80-talsklassikern Danger Zone från filmen Top Gun:



Nusse, nu är det äntligen din tur. Öppningstemat från Open Range, en av världens bästa westerns med bl a Robert Duvall och Kevin Costner. Musiken är skriven av Michael Kamen, som bl a skrivit filmmusiken till Robin Hood, De Tre Musketörerna, Band of Brothers, Die Hard-filmerna, X-men, Dödligt Vapen-filmerna, Highlander, The Wall, Brazil, Järnjätten, 48 timmar och många andra.



Aludd. The End. Apocalypse Now.



Therese kör svenskt. Hon är en fin människa. Jumper, med Tapetklister, men vilken film är den med i? Dagens fråga.



Johan skriver "Episk film om en av de största ever". "Keys To Your Heart" från filmen "Joe Strummer - The future is yet unwritten".



Så var det då sjuklingens tur, det vill säga min. Det får bli lite nostalgi för min del. Mother Love Bone med Chloe Dancer/Crown of Thorns från filmen Singles.



Eftersom det är min blogg kan jag göra lite som jag vill. Här kommer samma låt, fast live. (Nej, ni behöver inte spela den här versionen också nu när jag inte är på kontoret idag.)



Så var det då Anderz tur. Han skriver själv i mejlet till mig: Nu tror du kanske att jag kommer att välja någonting ur filmen Hair. Det kunde jag gjort men så blir det inte. Istället vill jag skrika ut till alla att se irländska filmen Once. Låten Falling Slowly från den filmen vann en Oscar för bästa filmmusik 2008! Men det är inte den låten jag valt. Istället vill fronta med min son Anton när han tolkar en annan låt från samma film. Låten heter Say It To Me Now. Sång och gitarr: Anton Andersson.



Så här fem i tolv fick jag in bidrag från Ruth och Åsa också. Låt oss börja med Ruths val. Hon skriver så här i mejlet: Här är Paulo Contes "Sparring Partner" från den franska filmen 5x2 - mitt bidrag till fredagslåten.



Och slutligen Åsa som skriver: Hej där hemma! Här kommer mitt bidrag till filmtema-fredagslåt:"Down to the river to pray" från filmen O brother, where art thou?



Trevlig filmfestivalhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar