onsdag 13 januari 2010

Varning! Passa er för köttfärsen på ICA Toppen på Kungsladugårdsgatan!

Jag har två närbutiker där jag bor. Båda ICA. Det är vad jag har för mig i alla fall. Effkå och Toppen. Jag brukar vanligtvis handla på Effkå. De har öppet till halv elva alla dagar i veckan och sortimentet är välsorterat, eller åtminstone har varit. För den sista tiden har butiken börjat tappa betydligt. Sortimentet av frukt och grönt har blivit sämre. Kött, fågel och fisk likaså. Dessutom har det blivit dyrare att handla där. Ökade priser på i stort sett hela deras utbud. Jag har därför börjat handla mer frekvent på ICA Toppen. Bättre sortiment faktiskt, även om butiken känns trängre och betydligt mer rörig. Men framförallt är nästan alla deras varor billigare. För att ta ett exempel kostar ett paket blandfärs på 300-400 gram ungefär 35 spänn. Motsvarande förpackning på Effkå kostar nästan femtio spänn. Jävligt dyrt. För ett antal dagar sedan var jag på ICA Toppen och handlade bland annat blandfärs. Jag gick raka vägen hem och la förpackningen i kylskåpet. Till middag valde jag en laxkotlett framför köttfärssås.

Två dagar senare tänkte jag att en köttfärssås skulle sitta fint. Det var bara det att blandfärsen till stor del ändrat färg och luktade fruktansvärt illa. Jag kollade in datumet och insåg att den gått över datumet med en dag. Det var bara till att slänga köttfärsen. Jag kände att jag inte orkade ta upp fajten med min närbutik den här kvällen. Men på vägen hem idag slank jag åter in för att handla. Denna gång enbart en lättyoghurt. Jag beslöt mig för att ta upp vad som hade hänt för kassapersonalen.

"Eh, jag köpte en blandfärs för några dagar sedan och det visade sig att den var packad bara en dag innan utgående datum. Och när jag väl skulle tillaga den två dagar efter att jag köpt den var den redan dålig." Säger jag. "Var det blandfärs?" Frågar han. "Ja blandfärs, och ni borde tydligt satt ut att det var kort datum." Svarar jag. "Du vet, de brukar göra så. Du vet det fanns kvar och ja ..." Säger han. "Men det är ju inte bra. Så kan ni inte behandla era kunder." Säger jag. "Men du vet, det fanns kvar ..." Svarar han. "Men ni borde tydligt markerat det korta datumet på förpackningen. Dessutom var den helt oätlig redan dagen efter sista datum." Säger jag. "Det fanns kvar", säger han som en papegoja. "Okej", säger jag som inte orkar käfta längre, "det innebär ju bara att jag aldrig mer kommer köpa köttfärs här", säger jag. "Tack så mycket", svarar han och jag undrar om han är fullständigt pantad i huvudet och lämnar samtidigt butiken.

2 kommentarer:

  1. Då kanske det är värt några kronor extra att köpa bra köttfärs på Effkå.somhåller menar jag och inte åker i slasken.

    SvaraRadera
  2. ja jag känner igen det där, gäller nog deras köttvaror överlag, har köpt en del som luktat rätt misstänkt och kommer inte att hanla sånt där igen

    SvaraRadera