måndag 3 augusti 2009

Tvättar bäst som tvättar mest. (En bloggrubrik i brist på annan.)

Reklamen var bättre förr säger en del. Inte alls säger andra. Min uppfattning är att det gjordes bra reklam förr och dålig reklam förr. Precis som nu. (Och jag står för min åsikt, ha ha.) Jag tänker inte säga mer om den saken utan istället presentera en annons för Zanussi som jag hittade upp i Collin & Forsmans "Skrytbok" med annonser från 78 till 83. Uppenbarligen var de själva nöjda med annonsen och kunden var säkert också väldigt nöjd, jag menar, läs sjäva. Klicka på bilden för förstoring. Den är tagen med min usla mobilkamera, men copytexten går att läsa. Gällande den tekniska specifikationen får ni tro mig på mitt ord.














Uppslagsannonsen innehåller allt och lite till. En fyndig rubrik som säger det man vill säga, en bild som säger det man vill säga, en copytext som säger allt det man vill säga, med säljargument staplade på varandra och en utgång med "knorr" som kopplar tillbaka till rubriken, en packshot med hela produktrangen, teknisk specifikation på samtliga modeller inkluderat cirkapris, en tydlig avsändare med information om kundservice och vart man ska vända sig för närmaste återförsäljare och slutligen en pay-off som inte går av för hackor. Kan det bli så mycket bättre än så här?

Jag hade boken med mig in på dass.

2 kommentarer:

  1. Ha ha. Ja, snacka om att vara tydliga. Lite för mycket kanske. Men ganska kul. :) Bra dassbok.

    SvaraRadera