torsdag 8 oktober 2009

50 år åt skogen.

Det är alltid roligare att ge ros än ris, men jag känner att jag ändå vill få ur mig detta. Sorry Stendahls. Sorry Husqvarna. Men jag bara måste. Stendahls Reklambyrå har jobbat med Husqvarna i många herrans år. Kämpat och slitit.






















Men så hände något. Husqvarna krävde förändring. Kanske kände de att samarbetet började gå på tomgång. Vad vet jag. Det som hände var i alla fall att Husqvarna höll på att lämna byrån för en annan. Jag har för mig att det var Grey. På den tiden var relativt nystartade Hundra dotterbolag till Stendahls. Så vad som hände var att Hundra fick rycka in för att försöka få Husqvarna att stanna inom "koncernen". Claes och Johan var drivande. Sedan också CH. Och Nusse. Och många fler. Inte minst Lännart på kundsidan, som plötsligt såg en möjlighet att verkligen ta tag i varumärket och ge den en stark position. Inte bara i Sverige, utan även internationellt.

Ett omfattande varumärkesarbete påbörjades. En tung varumärkesstrateg kopplades in vid namn Larry Light. Husqvarna skulle positioneras som ett premium brand globalt. Husqvarna skulle inte enbart vända sig mot proffs i skogen utan även nå ut mot vanliga människor med trädgård. Varumärkeslöftet "Great experience" sattes. Internt. Externt. Husqvarna skulle uppfattas likadant var än det exponerades i världen.

Ett fruktsamt samarbete mellan Hundra och Husqvarna inleds. I flera år gjordes sedan framgångsrik kommunikation runt om i världen. Och resultatet kom. På flera marknader ökade Husqvarna sina marknadsandelar med flera hundra procent.

Vad händer sen. Jo, en ny ledning inom Husqvarna tillsätts. Från England. Och de häller grus i maskineriet. Det bör nämnas att vid den här tiden har Hundra och Stendahls gått skilda vägar. Stendahls ser sin chans att återta kontot och lyckas. Hundra går i putten. Fair enough. Vi lever i en marknadsekonomi.

Så för ett tag sedan fick jag se ovanstående annons och känner bara trötthet. Om detta var den utveckling Husqvarna var ute efter så undrar jag varför de beslöt sig för att byta byrå från första början. 50 år i skogen? Nä, snarare 50 år åt skogen.

1 kommentar: