söndag 25 oktober 2009

Martin Wickström på Galleri Aveny.

Jag hade rätt högt ställda förväntningar på Martin Wickströms vernissage på Galleri Aveny. Jag gillar ju hans konst och är själv stolt ägare till en liten multipel skulptur. Jag såg redan nere från gatan att galleriet var välfyllt av besökare. När jag klev in i den ljusa lokalen insåg jag genast att utställningen redan blivit en succé. Stämningen var uppsluppen. Galleristen hade ett konstant brett leende. Martin tog emot den ena gratulationen efter den andra. Glada människor med konjak i små plastglas. Flera av målningarna var sålda. Bland dem den stora målningen rakt fram.

Enligt uppgift såldes den för den aktningsvärda summan av 160.000 pistoler. Jag har inte kontrollerat uppgiften, men det stämmer säkert.

Men jag vet inte jag. Jag blev inte tagen med storm direkt. Gillade i och för sig de mindre målningarna, som kändes betydligt mer genomarbetade än de stora.

I samband med vernissagen släppte Martin Wickström också en ny konstbok. En riktig tegelsten som jag tror att jag vid tillfälle måste införskaffa. Tusen spänn kostade den under vernissagen, men jag vet inte vad den kommer gå loss på i handeln.

Träffade på glaskonstnärinnan Helena Gibson och vi växlade några ord. Vilket var trevligt.

Och sedan var ju gallerihunden fin. Men, mer entusiastisk än så här blir jag nog inte. Fast besöka galleriet och se Martin Wickströms utställning tycker jag att du ska göra. Definitivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar