lördag 31 oktober 2009

Svensk Bokkonst 2008.

Utställningen Svensk Bokkonst är årligen återkommande. Det har jag läst mig till. Ted Hesselbom som är chef på Röhsska museet är utbildad grafisk formgivare. Det har jag också läst mig till. Tänk så mycket man kan läsa sig till egentligen. Tänk om det inte fanns typografi? Vad mycket jag skulle gå miste om. Jag är ju själv lite av en typografinörd.

En jury från bokbranschen har bedömt i runda slängar trehundra böcker. Och huvudsyftet är att höja den allmänna standarden på landets bokproduktion. Tjugofem juryutvalda svenska böcker visas nu på Röhsska. Har för mig det var på tredje våningen, men jag kan ha fel där. Enligt juryn är dessa böcker fulländade och klanderfria. Gå dit och bedöm själv. Slå dig ned en stund och bläddra. Fram till 1 november ligger de framme. Missa inte Eric Ericson. En bok som samlar hans post till Mr Cheng. Förhoppningsvis har vi snart givit ut en bok på samma förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar