torsdag 8 oktober 2009

Vernissage med Stefan Karlsson.

Igår var det som sagt vernissage före vernissagen, som är idag. Jag uppmanar alla med minsta gnutta konstintresse att ta sig dit. Wetterling Gallery på Arkivgatan. Mycket mycket bra.

















Stefan ställer ut upp emot trettio verk. Akryl på duk. För dig som inte vet kan jag berätta att akrylfärgen blev tillgänglig på femtiotalet. Färgen är vattenlöslig tills den torkat och har en högre lyster än oljefärgen. Najs.

















Frimärkssamlaren 1, 2009, acrylic on canvas, 46 55 cm och Frimärkssamlaren 2, 2009, acrylic on canvas, 50 x 50 cm.

Stefan målar med mycket färg så slår du till på en målning bör du använda en spik modell större. Du behöver inte vara miljonär för att äga en äkta Stefan Karlsson, men en relativt tjock plånbok. Priserna ligger mellan 23900 till 37900 svenska riksdaler. Väl investerade pengar enligt mig.

















Lucky, 2009, acrylic on canvas, 67 x 57 cm (Thereses favorit).

Stefan berättar att han hämtat inspiration från olika platser han varit på, sin barndom och skyltar han minns. Och det känns i varje målning. Verkan har själ.

















Kutya WC, 2009, acrylic on canvas och Ball, 2009, acrylic on canvas, 50 x 50 cm.

Jag tror att en stor del av framgången i hans måleri 2009 ligger i att han inte försökt att måla för någon annan än sig själv. Han har till skillnad från sitt andra jag "reklamaren" inte försökt att rikta sig till en målgrupp. Inget publikfrieri här inte. Varje verk har en historia som den vill förmedla. Lekfullt. Personligt.

Stefan. Jag kan inte annat än lyfta på hatten. Hade jag haft stålarna hade jag slagit till. Definitivt. Flera skulle jag vilja ha hemma på väggen. Två är klara favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar