tisdag 13 oktober 2009

Outsourced och Mammut.

Jag såg två filmer i helgen. Det finns sämre nöjen får jag be att få tala om. Fast jag blev lite tvingad just den här söndagen. Kom nämligen på att filmerna skulle vara lämnade före klockan arton. Så det var bara att sätta igång.

Först ut blev Outsourced. På omslaget stod det att det var en film för dig som gillade Slumdog millionare. Bara för att den utspelade sig i Indien. Ren och skär båg. Filmen har inte den minsta likhet med den filmen.

I alla fall. Jag gillade den. En söt film. En komedi. Skojar med allt som är typiskt indiskt.

Jag tänker inte säga mer om filmen. Se den om du vill få en stunds underhållning utan större djup.

Jag tog faktiskt en liten paus innan jag högg in på film nummer två den här dagen. Jobbade några timmar med mina bokprojekt. Det går framåt och tur är väl det.

Lukas, Lukas, Lukas. Vardagsrealismens förespråkare. Och alltid med ett viktigt budskap. Jag tänker inte säga så mykcet om den här filmen heller mer än att skådespeleriet i filmen Mammut är briljant och ämnena som tas upp är aktuella och att den så klart är sevärd. Blir dock lite konfunderad över vad han egentligen vill säga med filmen. För Lukas vill alltid säga något. Är det att åter belysa ämnet prostitution och människohandel? Eller är det att samhället tvingar oss att arbeta ihjäl oss på bekostnad av våra barn? Oavsett om det handlar om välfärd eller ren överlevnad. Blev ämnet tungt? Det är ju Lukas Moddysson vi talar om.

Filmen slutar i alla fall rätt hoppfullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar