onsdag 28 oktober 2009

Tuula och Tomas på Thomassen.

Just nu ställer konstnärsparet Tuula Lehtinen och Tomas Byström ut på Galleri Thomassen. En utställning om Skönhet. (Jag tycker nog att temat på utställningen är lite lamt.) En fågel har viskat i mitt öra att Ted Hesselbom köpt in en pjäs till Röhsska. En viss garanti, skulle jag vilja påstå, för bra kvalitet.

Det är Tulla som står för skulpturerna. Konstverk i porslin. En kvinna i femtiotre-och-ett-halvt-års-åldern frågade mig vad jag tyckte, om det var "fräckt". Hon själv förstod sig inte alls på det. Skulle aldrig kunna tänka sig att ha ett par porslinsskor på väggen. Men handlade väl om en generationsfråga, sa hon. En generationsfråga? Att ha konst av proslin hemma. Var har hon befunnit sig under hela sin livstid?



Jag svarade i alla fall att jag inte intresserade mig, kollade in eller uppskattade konst för att det var "fräckt".




En främmande fågel hade tagit sig in på utställningen. Den hänger lite undanskymt i rummet längst in. Om man inte räknar med Pauls lager. Jag vet faktiskt inte hur den har slunkit med. Passar inte in för fem öre. Jag är osäker på om det är Tuulas konstverk eller Tomas. Får för mig att det är Tuulas, men vet inte säkert.



Paul trodde i alla fall att jag var mer inne på Tomas konst än på Tuulas, men där har han fel. Jag gillar det Tomas gör, men Tuulas verk dominerar helt klart utställningen. Och då inte för att de är fler till antalet.



Gör som jag och Ted redan har gjort. Besök Thomassen. Utställningen håller på till 8 november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar