fredag 4 september 2009

Fredrik Jerlovs bästa misstag.

I går eftermiddag var jag och lyssnade på Fredrik Jerlov som berättade om sina bästa misstag i karriären. Bland oss åhörare fanns anställda, en hel del branschfolk, ett antal av Jerlovs kunder (läs Volvia), några vänner och en och annan släkting. Vad som var Fredriks huvudsyfte med föredraget vet jag inte. Kanske ville han belysa hur framgångsrik byrån varit från starten fram till nu och att trots dåliga tider går de fortfarande som tåget. Eventuellt ville han också visa på muskler så här under lågkonjunkturen. Ryktet på sta´n är ju att byrån skakar lite. Möjligtvis handlade det till viss del om att visa upp en ny, ödmjuk, något mer insiktisfull sida av honom själv. Eller så ville han bara bjuda på sig själv för en stund. Oavsett vilket det egentliga syftet var, så lyckades han riktigt bra.


















Jag ska inte försöka mig på att återberätta föredraget. Vi som var där, var där. För mig personligen innebar det nittio dryga minuter av energikick och två Hof. Efter ett år av lågkonjunktur och något missriktat fokus på varför jag är i den här branschen gav Fredrik mig lite extra tändvätska. Faktiskt var det så. Fredrik bjöd på sig själv, lockade fram en hel del igenkänning och dessutom flera skratt. Han tog oss tillbaka i tiden till pressklipp och kampanjer vi minns. Dessutom fick vi berättat för oss hur Pelle Körberg, på en intern konfererns, gick ut för att ta en cigg och sedan kom tillbaka och sa upp sig – på stående fot. Det var bara en av flera kul anekdoter.

Även den här eftermiddagen gjorde Fredrik dessutom två små misstag som plockar ner betyget ett pinnhål. När jag klev ur hissen på fjärde våningen gick jag fram till Fredrik och hälsade. Han tog mig i hand utan att behaga möta min blick. När jag senare var på väg att gå gick jag fram och tackade för ett bra föredrag. Fredrik tog mig i hand, men inte heller den här gången såg han mig i ögonen. Jag kanske är känslig, men jag tycker det hör till god hyfs. Så Fredrik, tack än en gång för underhållningen, det blir fyra handklapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar