söndag 20 september 2009

Min familj, mina grannar och mina vänner är inte riktigt kloka!

Just nu ställer Anna Persson ut måleri, skulptur och videokonst på Göteborgs Konstförening Galleri. Utställningen har hon kallat ”Min familj, mina grannar och mina vänner är inte riktigt kloka!”. Jag var inbjuden till vernissagen förra lördagen, men hade inte möjlighet att gå. Så jag gick dit nu i lördags istället.














Människan är av naturen nyfiken. Vi iakttar vad som händer runt omkring oss och lägger saker på minnet. Sedan sätter skvallret igång. Och vi lägger till för att göra berättelsen mer intressant. Anna skruvar dessutom till verkligheten några varv extra. Grannen som super och misshandlar sin fru. Det var den lilla piccolon som tog livet av honom. Hon som fick tvillingar som satt ihop. Eller var det bara ett barn med en extra knöl, som i profil såg ut precis som ett litet flickansikte? Låter det skruvat?


















Målningarna i korridoren får mig att tänka på Jehovas Vittnen. Jag vet inte om det är ett medvetet drag av Anna, men manéret passar. Bisarra situationer målade i ljusa glada färger.














Göteborgs Konstförenings ljusa lokaler med vitlaserat trägolv passar perfekt för Annas skulpturer. Ur en högtalare spelas ”Broder Jakob” om och om igen. Otroligt effektfullt.



Kakelugnen i hörnet passar löjligt bra in. Det känns som att verket är gjort för att visas i just det här rummet.


















Du behöver inte vara miljonär för att kunna äga en äkta Anna Persson, men en relativt välfylld plånbok underlättar. Priserna ligger på mellan fem och trettio tusen svenska riksdaler. Hade inte tiden varit som den är hade jag slått till på något av verken.













Jag gillar verkligen Annans målade byster. För att inte tala om skulpturerna som är formade som utspilld mjölk. Fantastiskt fina.














Det var nära att jag missade videoinstallationen. Konstigt nog. Den är i rummet direkt till vänster innanför entrén.



Jag behöver väl inte förtydliga att jag tycker att du också ska ta dig ner till Södra Vägen 2. Det är ungefär vid Lasse på Hörnet vid Heden. Utställningen pågår till 4 oktober så du har ju lite tid på dig. Och när du ändå är där så får du Hanna Michaëlssons utställning i det Lilla Galleriet på köpet. Jag berättar lite mer om den utställningen i ett eget inlägg. Det är den värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar