måndag 14 september 2009

Svamptider.

Vet du hur många svampar det finns i världen? Det visste inte jag heller tidigare.


















Vet du hur många svampar det finns i Sverige då? Inte det heller. Vet du hur många det verkliga antalet är då? Man tror nämligen att det finns betydligt fler svampar är vi känner till. Nu kanske ni förväntar er att jag ska skriva svaret på frågorna. Men där tror ni fel. Stick upp till Botaniska istället. Det var en ren slump att jag trillade dit i lördags förmiddag. Och jag blev klart överraskad.














Ett svar ska jag dock ge er. Det finns cirka 4000 storsvampar, svampar man kan se med blotta ögat. Av dess kan drygt hundra kallas goda matsvampar och 70 betraktas som giftsvampar. Ett fåtal är dödligt giftiga så pass upp på dem. Och det är baske mig inte lätt.

Vad sägs om ett recept på syltade kantareller som lök på laxen? Receptet fanns med på utställningen.

2 liter rensade, små kantareller kokas 10 minuter i saltat vatten (2 tsk salt/ 1 liter vatten). Vattnet skall täcka upp till hälften av svampen. Sila av och spara 3 dl av spadet.

Koka upp en lag av:
2 dl ättiksprit
3 dl svampspad
3 dl strösocker
1 tsk vitpepparkorn
2 tsk gula senapsfrön
2 bitar muskotblomma (Här stöter vi på första lilla hindret, var hittar jag en sådan?)
1 bit ingefära
2 kryddnejlikor

Lägg i kantarellerna och låt koka i 1 timma. Tag upp pch lägg kantarellerna i väl rengjorda små burkar. Låt lagen koka upp och skumma noga. Fördela lagen över kantarellerna och se till att den står över svampen. Tillslut burkarna. Förvaras svalt. En delikatess till kött, framförallt vilt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar