torsdag 17 september 2009

Myrornas krig.

Nu är det krig! Tänkte jag. Och klickade på sänd. Jag förväntade mig att detta första mejl skulle bli ett i raden av mejl de närmaste dagarna. Tänk så fel jag kunde ha.

Men låt oss backa bandet ett halvt dygn. Min tv hade på kvällen gått i pension. Välförtjänt. Den har varit mig trogen i minst femton år. Min tjockteve. En Telefunken. Aldrig hade jag kunnat ana att vi skulle vara varandra trogna i så många år, dagen då Leif Svensson gav mig den som något av en muta.

Jag jobbade på den tiden med att producera annonsblad för en slavlön. Ensam roddade jag hela produktionen. Allt hängde på mig. Levererade jag inte på deadline skulle annonsbladet inte hinnas att tryckas i tid och butikerna som annonserade i tidningen skulle kräva pengarna tillbaka. Detta ville så klart Leif Svensson inte skulle hända. Så han knöt upp mig på alla sätt han kunde komma på. Satte mig i beroendeställning gentemot honom, vliket resulterade i många sena nätter. Oavsett om jag hade motsvarigheten till svininfluensa.



Jag var förberedd. Det kom inte som en chock att tjockteven plötsligt la av. Det har varit glapp i antennsladden i många år vid det här laget och fjärrkontrollen är så söndertryckt att flera av knapparna inte fungerar längre. Vila i frid kära tv.

Det är ju inte så att även jag gått i tankarna på en platt-tv. Det gör jag fortfarande och jag kommer säkert att börja sondera marknaden. Men det är lågkonjunktur. Min plånbok är inte lika välfylld längre, så jag har tänkt att vänta lite med att köpa en ny tv. Se om jag till och med kan klara mig utan en. Och under den tiden vill jag så klart inte betala för något som jag inte utnyttjar. Tv-licensen. Så jag beslöt mig igår för att försöka ta mig ur systemet. Och jag räknade med kamp.

Men hör och häpnar. Kampen uteblev. Några timmar efter att jag skickat mejlet ringde en mycket trevlig kvinna från Radiotjänst upp mig. Det var på lunchen igår. Hon inledde med att säga att hon fått mitt mejl. Ställde några frågor och önskade mig välkommen tillbaka när jag investerat i en ny tv. Räkningen jag fått i brevlådan kunde jag bortse ifrån.

Så tack Radiotjänst för att jag så smidigt kunde avsluta min licens. Och tack för ett trevligt bemötande. Och jag lovar att fortsätta betala min tv-avgift så fort jag köpt mig den där hägrande platt-teven. Om jag inte vänjer mig av med mitt tv-tittande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar