lördag 21 november 2009

Camilla Engman på Galleri 1. Del 2.

Nyss hemkommen. Ska snart sätta mig med mitt ena bokprojekt. Men först en snabb reflektion efter dagens galleribesök. Camilla Engman ställer just nu ut på Galleri 1 på Erik Dahlbergsgatan. Utställningen håller på till den tolfte nästa månad och idag var det som sagt vernissage.

Camillas bildliga uttryck är omisskännligt. Det tar sig uttryck i illustrationer, collage och målningar och ni som följer Camillas blogg känner väl igen hennes bilder. På Galleri 1 ställer hon ut företrädesvis målningar, men också ett par papperscollage och ytterligare en form av collage som en vägginstallation.

Jag tänker försöka vara så rak och ärlig jag bara kan. Som sagt så känner jag ju Camilla lite grann och dessutom så vet jag att hon är en trogen läsare av bloggen.

Min första bild av Camilla var som illustratör. En grym grafisk formgivare som heter Anna Larsson tipsade mig om henne. Jag tror att de delade lokal på den tiden. Jag tog i alla fall kontakt med Camilla som kom och visade sin portfolio. Jag blev överförtjust av att se hennes illustrationer. Flera av illustrationerna var kryddade med en svart humor som jag inte kunde motstå. Till skillnad från många illustratörer som försöker ha ett så brett register av manér som möjligt är Camilla istället löjligt konsekvent. Antingen köper man hennes stil eller så får man vända sig någon annanstans. Själv blev det att jag anlitat Camilla som illustratör vid några tillfällen.

Min farhåga var med andra ord att jag skulle se hennes målningar mer som illustrationer och inte som konst. Cliffhanger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar