söndag 15 november 2009

Den Mediterande Utterns första rep.

Så till ett utdrag ur rockbiografin "Den Mediterande Utterns uppgång och fall". Ett av de klassiska styckena. Jag tar mig friheten att rippa texten som är skriven av Mikael Ekström, sångare, gitarrist och låtskrivare i bandet. Helt fräckt hoppar jag rakt in i texten.

Plötsligt öppnades dörren och sångaren från bandet som var där innan oss gick in och ställde sig i ett hörn och sa:

"Låt inte mig störa, jag ska bara lyssna lite."

Lyssna på vadå undrade jag tyst. Jag tittade frågande på Jocke som snabbt tog kommando och sa:

"Okej, då kör vi Got to give it up."

Den där gamla Thin Lizzy-låten hade Jocke lärt sig de tre första ackorden till, men varken jag eller Sid visste hur den gick. Det hindrade dessvärre inte Jocke från att både börja spela och sjunga den. För att inte verka helt bortkommen försökte jag hänga med genom att spela det enda jag kunde; inledningen till Smoke on the water på en sträng. Sid slog lite förstrött på trummorna och efter en minut slutade Jocke med orden:

"Nu kan jag inte mer."

Vår gäst såg bekymrad ut och såg på mig och sa:

"Du har pluggat in basen i en gitarrförstärkare."

Jag hade inte en aning om att det fanns olika förstärkare till gitarrer och basar, men jag svarade självsäkert:

"Jag vill ha det så, det blir bättre ljud." Han skakade på huvudet och gick ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar