onsdag 18 november 2009

Några spridda åsikter om Uttern.

Jag tycker att det är på tiden att berätta vad fansen egentligen tyckte om Uttern. I biografin finns i slutet en sammanställning över olika fans relation till den mytomspunna gruppen. Många tyckte, få var helt oberörda.

Ta Svante som exempel. Hans kommentar lever kvar som ett eko i Ekis huvud. "Jag skäms. En skam för musikbranschen, en musikalisk katastrof."

Tja. Inga ord och inga visor där inte.

Ib, som ändå var en av Ekis goda vänner uttalade sig så här. Fast jag vill poängtera att detta är ett utdrag, hämtat från rockbiografin Den Mediterande Utterns uppgång och fall.

"DMU lyckades inte göra någon stor konst. Dock fyllde de en funktion som samtalsämne, och de kunde vid några tillfällen agera strängknäppare när den något inbördes tillknäppta klassen S3 tog sig för något gemensamt. Som till exempel grilla korv."

Ett annat citat från Ib är: "Den främsta likheten duon hade med sina idoler, däribland Kiss, var den absoluta frånvaron av någon som helst självkritik."

Ja, jag säger då det.

Jag träffade Ib för flera år sedan, men också många år efter när det begav sig. Jag antar att han fortfarande bor i Halmstad. Jag tror han idag är framgångsrik advokat. Så olika faller ödets lott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar