lördag 14 november 2009

Ankorna i dammen.

DMU är en så kallad "one-hit wonder". Låten som alla talade om, nynnade på och sjöng med i då det begav sig, det allra sista året på åttiotalet, heter "Ankorna i dammen". Och det var ankorna nere vid Vita räck i Ängelholm som inspirerade till låten.


Ankorna i dammen
(Text och musik: Mikael Ekström)

Utanför mitt fönster badar ankorna
Mina enda äkta vänner
Och jag önskar att jag kunde va med dom
Leka bada utan trubbel

Ankorna i dammen de plaskar så
Ankor lever endast för att plaska på
Bara plaska
Bara leka

Mina vänner lever i en harmoni
Utan faror utan våldtäkt
Ankorna i dammen de plaskar så

Men så en dag kom en alkis hit och söp
och han hällde sprit i dammen
Mina vänner tåler inte alkohol
så de plaskar på som galna

Ankorna i dammen de plaskar så

1 kommentar:

  1. bilderna är perfekta till texten...kopplingen till vita räck hade jag tappat, tack för uppdateringen / ekis

    SvaraRadera