tisdag 17 november 2009

Tröskan Opus 2.

Jag ska nu berätta en grej, som jag inte vet om Ekis blir så glad över att jag avslöjar. Det handlar om Utterns låt "Tröskan Opus 2". Och det handlar om en medial person. Jag hoppas inte bara att han förlåter mig, utan även snart utpekad person. Så här var det iallafall. Många var vi som undrade vem tröskan syftade på. Texten gick nämligen i stil med "ryck ner brallorna på en tröska ..." I biografin om DMU avslöjar Ekis sanningen på ett subtilt sätt. Tjenen som tröskan syftade på hade senare blivit vald till Sveriges sexigaste kvinna av Café.

Det var Jocke som hävde ur sig kommentaren. "Kolla tröskan", sa han och pekade på en läcker häck. Denna läckra häck tillhörde Jenny Öhlund, numera Jenny Silver. Så nu du det.

Texten i sin helhet lyder som följer.

Jag gick nerför Östergatan
och såg denna vackra kvinna
den där satans jävla skatan
kom till mig kom gröna himmel
öster om mitt hjärtas Suez
eller något åt det hållet

Röck ner brallorna på en tröska
samla nötter till en ekorre
prata långsamt med dina yuccas

Nu tillbaka till min kvinna
var av hennes sketna kille
hade grodslem över huden

Röck ner brallorna på en tröska
samla nötter till en ekorre
prata långsamt med dina yuccas

Och om detta inte var nog
tog jag sats och sparka henne
med en våldsam kraft i röven
den fisförnäme mister grodslem
skrek och börja fråga varför
jag sa skit och åkte hem

Röck ner brallorna på en tröska
samla nötter till en ekorre
prata långsamt med dina yuccas

Text och musik: Mikael Ekström, Den Mediterande Uttern

Är inte detta poesi så säg?

1 kommentar:

  1. yes, du har helt rätt, det är poesi...avslöjandet är ok, vet inte riktigt vad hon gör idag, tämligen iskall va? / ekis

    SvaraRadera