tisdag 17 november 2009

Dagens djungelordspråk!

Jag mådde som sagt lite kymigt i natt och var väl inte helt i form när jag vaknade heller. Jag bestämde mig därför för att hoppa träningen och istället sova någon timme extra. Jag tror det var ett klokt beslut.

Lite över åtta kom jag iväg. Min vana trogen med P3 i lurarna. I Morgonpassets studio hade de Mattias Ribbing på besök. Mattias som har Sveriges bästa minne. Han blev nämligen bäste svensk i VM i Minne. Sverige hamnade på en femte plats. Vann gjorde Tyskland, följt av Kina och England. Två öldrickande nationer på topp tre måste väl bara innebära en sak.



I alla fall. Mattias berättade att han var en medelmåtta i skolan och endast hållit på med det här med minne i ett år. Han hävdade i programmet att övning ger färdighet och att minnas bra till största delen handlar om att lära sig en bra teknik för att komma ihåg saker. Och så är det säkert. Fast en gnutta genetisk talang skadar säkert inte det heller.

Mattias gav sedan morgonpassetgänget en utmaning att minnas en lista på tjugo olika saker. Och inte helt oväntat blev det Hanna som tog hem segern.



Hanna är den som verkar mest virrig, säger mest snurriga saker i programmet, oftast slänger ur sig grodor och som säkert skulle förlora kampen i Trivial Pursuit. Martina är den mer ordningssamma, satt troligtvis i skolrådet och gick med största sannolikhet ut med toppbetyg. Kodjo, hennes motsats som satt längst bak i klassen och aldrig kunde hålla snattran. Klassens clown med andra ord.

Fördomar? Jag?

Oavsett: "Det är inte alltid den som vet bäst, eller den som hörs mest, som är den som minns bäst."

1 kommentar: