tisdag 3 november 2009

Det är faktiskt inte så lätt att veta vad man ska ha alla gånger.

Jag har i snart ett år haft en rodnad i pannan som vägrar ge med sig. Jag har prövat det mesta. Rio De Janeiros sol. Kortisonsalva, förvisso en svagare variant. Naturläkemedlet kollodialt silvervatten. Tvål och vatten. Jag inser att jag nog borde gå till en legitimerad hudläkare, men jag kommer helt enkelt inte iväg. Jag lider väl inte av läkarskräck direkt, men det känns alltid bökigt att söka vård.

Så igår smet jag inom Apoteket på Linnégatan på vägen hem. Min frisör slängde ur sig för ett tag sedan att det kanske kunde vara svamp. Hon är väldigt uppmärksam min frisör ska ni veta. Det finns inte en rodnad, inte ett eksem som går henne förbi.

Jag trodde mig alltså veta vad jag sökte. En salva mot svamp. Jag letade mig runt i butiken med siktet inställt.

Plötsligt hör jag en röst bakom mig.

– Ursäkta, behöver du hjälp?
– Ja, va bra! Jag söker en salva som är svampdödande. Jag har en rodnad i pannan som inte vill försvinna. Jag har prövat allt.
– Det finns ingen sån produkt. Det kan vi inte garantera.
– Eh, nähä. Vad ska jag ha då?
– Det enda vi har som dödar svamp är det här mot fotsvamp. Ska du ha en sån?
– Eh, det känns ju konstigt, att sätta en salva i pannan som man ska ha mellan tårna, svarade jag och gav ifrån mig ett lite besvärat skratt.
– Ja, det finns inget annat mot svamp.
– Fast jag vet inte om det är svamp. Det var bara något som någon sa till mig.
– Jaha, vad ska du ha då?
(Jag hur sjutton ska jag veta det, tänkte jag.)
– Den här innehåller cetyla bla bla bla. Vill du ha den?

Hon sprang från hylla till hylla med mig i släptåg. Tillslut hamnade vi på avdelningen för nyblivna föräldrar. Salva mot blöjeksem och röd stjärt. Eller såriga bröstvårtor hos ammande mödrar. Jag såg frågande på henne. Hon tyckte inte att jag skulle stryka på en salva som man använde till fötter, men däremot en mot röd stjärt och såriga bröstvårtor.

Vid det här laget var jag så förvirrad, och hade inte den blekaste aning om vilken salva som kunde vara bäst lämpad, att jag helt sonika valde en av de två salvorna hon föreslog.

– Den ena innehåller bepanthen och den andra bla bla bla.
– Vad är skillnaden?
– Men det sa jag ju! Den ena innehåller bep ...
– Ja ja, men ...
– Kliar det?
– Ja.
– Då ska du välja Bepanthen, som jag sa.

Så nu smörjer jag sen igår in pannan med en salva man vanligtvis använder för bröstvårtor. Najs.

Kära, Apoteket. Nu när ni släpps fria på en konkurrerande marknad. Fundera på vad ni erbjuder. Är det expertis eller inte.

1 kommentar:

  1. Ja, det var ju det man var orolig att förlora vid frisläppning av denna typ av produkter; kunskapen. Kanske hade du fått bättre hjälp på macken? Inte lika högdragen iallafall.

    SvaraRadera