lördag 14 november 2009

Den Mediterande Utterns uppgång och fall. Förord.

Micke, eller Ekis som han allt som oftast responderar på, nedtecknade, enligt egen utsago, den första raden sommaren nittiosex. Det som år tvåtusen skulle sammanställas i ett fyrtiosex sidor tjockt häfte med titeln, "Den Mediterande Utterns uppgång och fall – en rockbiografi". Och eftersom jag är den i Ekis bekantskapskrets som kan få till en sådan exklusiv trycksak, så föll det sig naturligt, att det var just jag som såg till att bistå med min talang. Tjugo exklusivt handgjorda exemplar blev det. Kopierade på Ord & Bild Reklambyrå i Karlstad.

Förordet löd som följer.

"Jag växte upp under åttiotalet. Således växte jag upp under ytterst svåra tider, rent musikaliskt sett. Ebba Grön hade blivit de betydligt ointressantare Imperiet, Kiss hade sminkat av sig och Bob Dylan, Rolling Stones och David Bowie gjorde alla sina svagaste skivor under åttiotalets mitt. Dessutom hjärntvättade radion oss med Howard Jones, Nik Kershaw, Limahl och Ratata.

Det var mörka tider för en rockintresserad tonåring, så jag vände mig mot L.A. och började lyssna på Ratt och Poison. Grupper som inte direkt satt några större spår i rockhistorien, men vad fanns det för val? Bli syntare? Knappast.

Det var tur att jag tog mig tid att upptäcka femtio, sextio och sjuttiotalet. Det var då rocken verkligen kicked ass. Fantastiskt att jag lyckades få en sådan bra musiksmak, trots handikappet som åttiotalet gett mig.

När jag hade införskaffat ett par meter skivor, proppat hjärnan full av rockinformation och sålt min själ till rock'n'roll insåg jag att något fattades; feedback. Ingen blev imponerad av mina kunskaper. Ingen kom fram och frågade mig vad Alice Coopers första skiva hette, hur många instrumentala låtar som Grand Funk Railroad spelat in eller vem som skrivit New York Groove. Speciellt inte några tjejer. Det räckte alltså inta att kunna en mängd rockkouriosa. Jag var nog tvungen att bilda ett band, och det borde väl inte vara så svårt."

Mikael Ekström

2 kommentarer:

  1. du gjorde ett jävla bra jobb med boken, men en ny upplaga med tillägg tror jag världen kräver / ekis

    SvaraRadera
  2. Absolut. Numera kan man ju digitaltrycka enstaka ex till hyfsat pris. D v s bok med hård pärm och inte häfte.

    SvaraRadera