söndag 22 november 2009

57.

Jag har under många år haft Hemma Hos i Haga som stamkrog. Trevligt med ett ställe där personalen känner igen en och där det nästan alltid finns något känt ansikte att växla några ord med. Ikväll ska Lill-Marie dessutom uppträda på krogen. Runt sex tror jag närmare bestämt att det är. Har tyvärr inte möjlighet att ta mig dit ikväll, då jag håller på och försöker få fason på boken om gårdar i Halland. Man slänger inte ihop en bok i en handvändning, så är det bara.

Mitt stamnummer på Hemma Hos är 57. Vissa tycker att det är det mest ojämna numret man kan tänkta sig, men jag gillar det. Och det finns en alldeles speciell förklaring till att jag har just det numret, en förklaring som jag inte tänkte dra här och nu.

Nu har mitt nummer, oavsett min förklaring, fått upprättelse.

Hemma Hos har en alldeles egen form av galopp som kallas "blå". Det är helt enkelt en liten öl i ett blått öl. En öl att ta i rappet eller som sista beställning innan hemgång. Inte helt oväntat är det Aludd som ligger bakom begreppet. Och nu har vi tillsammans myntat ett nytt begrepp. "Blå plus två". En blå plus två är en blå galopp och en tvåa Tullamore. Och har du sett på maken. Summan av kardemumman blir exakt 57 spänn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar