onsdag 29 juli 2009

Är att stjäla konst?

Hur mycket får man egentligen sno när man skapar sitt konstverk? Jag surfade in på openart.se för några dagar sedan. Min före detta högstadiekompis och numera facebookvän Mats var det som tipsade mig om länken. Reko Mats. Mitt minne av dig från högstadiet är att det du var reko redan då. I alla fall så klickade jag mig runt på sajten och läser mig till att Örebro OpenArt arrangeras för andra året i rad. Det handlar om temporära konstverk som är placerade runt slottet i Örebro till och med 20 september. Ett 50-tal konstnärer ställer ut under 100 dagar. Örebro marknadsför sig utifrån varumärkeslöftet "Överraskande Örebro" och kvaliteten på konstverken överraskar mig faktiskt. Åtminstone på bilderna jag ser på sajten.
















Jag klickar slumpmässigt på olika konstnärers namn och rätt snabbt dyker Susanna Hesselbergs konstverk upp på skärmen. Jag inser direkt att jag känner igen idén från Frankensteins hemsida. Designstudion med Pontus Frankenstein i spetsen tog fram tapeten till Restaurang Pontus! i Stockholm. Och idén är slående lik.






















Nu är det ju så att det inte ens säkert att Susanna Hesselberg varit på Restaurang Pontus! och sett tapeten. Och skulle hon nu ha gjort det och inspirerats så är frågan om det spelar någon roll för hennes konstverk. Pontus har utan tvekan låtit sig inspireras han med av något han har sett. Och varför skulle han inte få göra det? Det är en konst att stjäla, men konsten är att stjäla snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar