söndag 5 juli 2009

Sex stora artister i samma blogginlägg.

En annan stor artist som numera är "väck!" Som fassan skulle ha uttryckt det är författaren Per Erik Wahlund. Han blev 86 år och var en av de riktigt stora moderna författarna enligt fassan. Jag vet att han läst i princip allt. Själv måste jag erkänna att jag endast läst vissa utdrag. Men jag har ärvt en hel del böcker så det är bara att sätta igång.

Per Erik Wahlund skrev mängder av essäer, korta avhandlingar med populärt tilltal, men också poesi.














Enligt Wikipedia var fransmannen Michel de Montaigne den förste som gav ut essäer. Med honom som förebild skrev sedan Francis Bacon sina "essays", vilka är stilbildare av essäformen. Författaren Francis Bacon ska inte blandas ihop med konstnären Francis Bacon. Fassan har berättat för mig att morfar, jag tror det var på 60-talet, fick möjlighet att köpa en målning av Bacon till ett synnerligen bra pris. Morfar själv förstod sig inte på måleriet och rådfrågade fassan om han skulle investera eller inte. "Köp för helvete, den här killen kommer bli riktigt stor", sa fassan. Tyvärr följde inte morfar fassans råd.





































































Ni som räknat och endast kommer fram till fem stora artister kan jag meddela att även morfar var en stor artist på sitt egna vis. Trädgården i Havsbaden är bara ett bevis på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar