lördag 25 juli 2009

Spencer Tunick – lite fakta och en del naket.

Jag kan inte annat än skämmas. Hur i helsike har jag kunnat missa Spencer Tunick? En världsberömd konstnär. Så exceptionell. Så briljant. Så konceptuell och konsekvent i sitt genomförande. Jag har nu så där tio år efter, med svansen mellan benen, kollat upp Spencer Tunick lite grann.


















Jag vet nu att han mycket riktigt är amerikan som jag trodde. Född 1967 i Middletown, New York. Han är alltså drygt fyrtio år. Som jag förstår bor han fortfarande kvar i New York. Vem skulle inte göra det? Han jobbar numera med hela världen som sin arena och nakna människor som uttryck. Och han ställer ut på gallerier och museér runt om i hela världen.















År 2000 hälsar Spencer på sin vän James DeWeaver i Australien. Där fotograferar han en mindre grupp nakna människor. Det blir startskottet för den konceptuella konst han gör idag. 2003 fotograferad han 7.000 nakna människor i Barcelona, året efter var det 2.754 människor i Ohio och tre år senare poserade inte mindre än 18.000 i Mexico City. Hur lyckas man få till det? Jo, med beslutsamhet och tro på att det verkligen går.



2007 samarbetar Spencer med Greenpeace. På en glaciär i Schweitz fotograferar han hundratals nakna människor i syfte att belysa den pågående klimatförändringen. Spencer Tunick bevisar med sin konst att det mesta faktiskt är möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar