lördag 25 juli 2009

Är Kåt A4 konst?

Jag är väl framme runt kvart över. Har ringt ett samtal under vägen och avslutar det utanför galleriet. Det är en grupputställning på temat Kåt A4. Inbjudna konstnärer har fått förhålla sig till temat och ombetts skapa ett verk som ryms på ett vanligt 80 grams A4-papper. För övrigt fria händer. Bland konstnärerna kan nämnas Annika von Hausswolff, Clément Bagot, Erik Berglin och Spencer Tunick. Hälsar på Erik på vägen in. Hendrik hälsar mig välkommen i dörren. Det bjuds på bag in box och en burköl kostar tio kronor. Jag skriver i gästboken och plockar till mig en prislista. Rätt så höga priser för ett 80 grams A4-ark skulle nog de flesta säga. Det billigaste ligger på 1200 kronor. Sandra Bermudez ska ha 8000 för sitt, men så har hon också kallat verket But, I did say NO.














Jag börjar från början med verk nummer ett. Tar sedan ett verk åt gången. Stannar till. Betraktar. Och så nästa. Samtliga 40. Kvaliteten varierar betänkligt. Flera av konstnärerna trillar dit på det mest uppenbara, att visa upp porr. Det märks också vilka som tagit sig an uppgiften på allvar och vilka som mer krystat fram sitt konstverk. Christoph Schwarz tillhör dem som ansträngt sig väl. Erik Berglins idé talar sitt tydliga språk. Om formatet 80 grams A4 inte funnits med som förutsättning hade den varit svagare. Nu är idén riktigt stark. Konstverket berör och får mig samtidigt att dra på munnen. Någonstans mitt i växlar jag några ord med Wakaba Noda som jag köpt några fotografier av för något år sedan. Hon berättar att hon ska flytta tillbaka till Japan i höst. Det känns lite tråkigt. Träffar ofta på henne i sådana här sammanhang och hon är en väldigt trevlig tjej. Duktig fotograf dessutom. Om jag blir tvungen att välja en favorit bland de 40 alstren så blir det Lisa Blatts verk. Inte alls dumt. Jag lämnar galleriet efter en dryg halvtimme. Uppfylld av kåthet.


















Christoph Schwarz, "KÅT A4", 1700 kronor. (Klicka på bilden för förstoring.)


















Erik Berglin, Utan titel, pris vid förfrågan. (Klicka på bilden för förstoring.)


















Lisa Blatt, Utan titel, 3000 kronor. (Klicka på bilden för förstoring.)



Jag ger vernissagen 4 handklappar för den konceptuella idén och 2 handklappar för verken. Alltså blir det 3 handklappar om man kompromissar lite. Jag har skrivit min först konstrecension! En extra klapp för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar