söndag 12 juli 2009

Vad skönt det är i den vanliga världen, sa Gustav.

Jag läste en intervju med Sanna Lundell för några veckor sedan, tror det var i Metro. Sanna fick svara på frågor om att vara mamma och samtidigt göra karriär (unik vinkling), hennes bloggande på Mama och hur det var att växa upp med Ulf Lundell som farsa. Sanna fick en fråga typ "kom du som barn ofta att tänka på att, shit jag är ju rockstjärnan Ulf Lundells dotter". Hon svarade på frågan med ett visst mått av irritation, att det är var en väldigt korkad fråga. För henne är Ulf Lundell pappa och inte rockstjärna. Hemma var han precis som vem som helst, lagade mat och plockade upp smutsiga strumpor från golvet. (Fassan var en jävel på att brassa käk, men något sämre på det där med tvätten.)

I onsdags förmiddag tog jag tåget ner till Ängelholm. Min mamma och hennes tre syskon äger numera huset i Havsbaden. Det är ett arv från mormor. Min semester startade i fredags och planen var att ta det lugnt hemma, men jag lyckades inte förmå mig att koppla av ordentligt. På måndagen ringde jag Klas, som bor i Havsbaden permanent och det var absolut inga problem med att komma dit några dagar. Jag kunde sova i det lilla rummet, i lilla huset. Det finns två hus. "Gustav och Jossan kanske också kommer, men det löser sig", sa han. Gustav är min kusin och Jossan hans flickvän. "Karin och Robban är också här med Moa och Hannes och de har en kompis och hennes son med sig." Karin är min syster och Robban är hennes sambo. Moa och Hannes är deras barn. "Visst sa jag, trevligt" och införskaffade mig en tågbiljett redan samma dag.

Semesterdagarna i Ängelholm blev precis så avkopplande som jag hade hoppats på. Jag kom ner runt tolv och mötte upp Karin, Robban och barnen för lunch på stán. På eftermiddagen satt vi och snackade strunt i trädgården. Kaffet byttes senare mot vin. Barnen spelade fotboll på gräsmattan. På kvällen dök Gustav och Jossan mycket riktigt upp. Vi grillade, drack pilsner och snackade mer strunt. Tala om familjeidyll.

De efterföljande dagarna gick i samma spår. Lugnt och behagligt. Inledde dagarna med en 7 km i joggingspåret följt av ett dopp i havet. Plöjde några pocketböcker och löste korsord. Jag och Gustav diskuterade rockmusik. Kaffe blev till lunch, blev till middag, blev till öl eller vin.

På fredagseftermiddagen begav sig Klas, Gustav och Jossan till Svedala. Gustav skulle jobba* ett par dagar. Först Sommarrock i Svedala och på lördagen Tivolirock i Kristianstad. Jag frågade Gustav om det alltid var lika roligt att gå till jobbet**. Han funderade någon sekund och svarade sedan på småländska "ja, det är faktiskt det".



* = spela ** = spela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar