måndag 13 juli 2009

Ett inlägg i Gynning-debatten.

Va fan ska skulle fassan ha sagt? Först chockar jag genom att citera Färjan-Håkan i bloggen och nu kommer nästa överraskning. Härmed kommer jag inte bara nämna Carolina Gynning vid namn, utan även ställa mig på hennes sida. Fassan, jag vet att om du levt hade du inte varit Carolina Gynnings största beundrare, förmodligen hade du inte förstått dig på henne överhuvudtaget. Kanske hade du till och med sagt ett och annat nedlåtande ord i slutet sällskap. Du hade absolut inte gjort det som ett inlägg på hennes blogg. Fast det hade mest haft att göra med att du inte hade förstått dig på det här med bloggande. Du hade aldrig fått för dig att surfa in på Stureplan.se. Men hade du mot all rim och reson gjort det och känt dig manad att skriva ett inlägg hade du aldrig gjort det anonymt. Du hade stått för ditt ord, stått för din åsikt. Det är här jag vill göra min röst hörd i debatten.














Jag bestämde mig för att ta ett glas rött på Villa Belparc i Slottsskogen. Som sällskap hade jag dagens aftonblad. På nöjessidorna läste jag artikeln där Carolina uttalar sig om sina så kallade nätmobbare. För er som mot förmodan missat vad detta handlar om är att Carolina publicerat nätmobbarnas ip-nummer och mejladresser på sin blogg och nu polisanmälts. I artikeln säger hon bland annat att hon tycker "det är en hög idioter".














Som offentlig person och som en person som själv är van att fälla provocerande kommentarer måste nog Carolina acceptera att få mothugg. Men det är skillnad på mothugg och personliga påhopp. Och det finns en annan avgörande skillnad. Carolina vågar stå för vad hon tycker. Hon uttalar sig inte anonymt. Hon är ingen fegis.

Lustigt nog, just som jag skrev detta plingade det till i min mejlbox. Det var ett nyhetsbrev från Resumé som är reklambranschens nyhetsorgan (slasch skvallerorgan). Eftersom jag jobbar med reklam läser jag ofta Resumé, både tidningen och på nätet. På nätet finns det möjlighet att kommentera inlägg. Precis som på Carolina Gynnings blogg finns det ett antal personer som gör detta anonymt. Och det är alltid dom som fäller de mest meningslösa, negativa och bittra kommentarerna. Riktiga fegisar. Jag har länge stört mig på detta och tycker Resumé borde blockera anonyma kommentarer och så borde även bloggar som Stureplan.se göra. Carolina Gynning får stå ut med att ta emot skit, men inte anonymt.

I den här frågan ansluter jag mig till Robert Aschberg, Alex Schuman och Marcus Birro. Jag håller på dig Carolina!

Tack för ordet.

Jonas Lindblad, alwayshaveaplanb@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar