lördag 18 juli 2009

Är Komposition VII konst?

En av världens riktigt stora moderna konstnärer var enligt fassan ryssen Wassily Kandinsky. Det är han så klart inte ensam om att tycka. Han utnämns ofta till den abstrakta konstens främsta företrädare.


















Den här fantastiska målningen har han kallat Komposition VII. ”Tänk inte,” skriver The Times konstkritiker, ”stå bara där och njut av omedelbarheten i ditt gensvar, av känslan av ett ackord som slås an nånstans inom dig - så lätt att känna och så svårt att anslysera.”


















Den kursiverade texten ovanför är bara ljug. Texten är förvisso sann men den gäller bilden här nedanför. Bilden ovanför föreställer två svenska vägskyltar som jag passerade idag på vägen ut ur Slottsskogen. Rätt fina de med så säg. Även om jag själv skulle föredra en äkta Kandinsky. Faktum med så la jag en gång bud för fassans räkning på ett grafiskt blad av Kandinsky. Anledningen var att han inte kom ut på nätet, men det gjorde jag. Jag satt på jobbet och bjöd med fassan i luren. Jag minns att vi stoppade någonstans strax över 16 lakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar