fredag 24 juli 2009

Jagad av agenter – tydligen en sevärd film.

För att ni inte ska behöva klicka upp den här recensionen av Jagad av agenter kommer jag härmed nedteckna den. Dessutom kryddad med en kommentar i kursiv text inom parentes. Det är vad jag kallar service. Sådan är jag. Jag bryr mig om er läsare.



















Jagad av agenter.

Utdelandet av Nobelpriset bildar ramen till denna halvlyckade thriller-komedi. Det som mest störde ett förövrigt ganska hyggligt helhetsintryck var ett ohyggligt löjligt avsnitt från en svensk "nudistförening". Nakna människor i mängd lyssnade till ett föredrag om nudismens såväl själs- som kroppsbefrämjande fördelar. Ett genomgående tema var förövrigt den i utlandet rådande uppfattningen om svenskens okonventionella sexualliv. Kunde man undgå att reta sig på detta missförstånd (?), vilket jag personligen nästan lyckades med, fanns det en hel del små pärlor att glädjas över. Jag syftar inte enbart på den vackra kvinnorna. Replikföringen var stundtals riktigt rapp och småtrevlig. Paul Newman (gillade fassan) gladde med ett engagerat spel och det lilla man fick se av Edward G. Robinson gjorde ett fint intryck. Händelserna utspelas givetvis i Stockholm. Vi har en vacker huvudstad, vet Ni det? Jag blev övertygad om det av filmens utsökt vackra bilder från staden. Den är alltså sevärd, filmen, trots små brister och ovan nämnde "missförstånd".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar