onsdag 22 juli 2009

"Min älskling (du är som en kaktus), en novell av tjugotvå.

Det är med blandade känslor jag publicerar mina gamla noveller. I ärlighetens namn suger de flesta rätt duktigt. Inser det nu när jag läser dem. Positivt är kanske att jag själv inser det. Och att jag möjligen snäppt upp mig ett par snäpp. Så mitt novellskrivande har ändå fyllt sitt syfte. Jag vet inte om man kan kalla den här texten för en novell, troligtvis inte, men ändå, här är den. (En som skriver väldigt träffande och bra är Petter. Läs hans blogg. Gör det.)


Min älskling (du är som en kaktus).

Man glömmer väldigt ofta att Åhléns har det bredaste utbudet på jeans. Åhléns förknippar man mer med textilavdelningen och med köksredskap. Faktum är att Åhléns modeavdelning är en av Göteborgs bästa och mest välsorterade, på både herr och dam. Idag under lunchen tog jag och Håkan en annorlunda väg tillbaka till kontoret. Exempelvis genade vi genom Åhléns, istället för att ta den mer naturliga entrén in till Nordstans köpcentrum. När vi passerade avdelningen med jeans blev jag bara tvungen att stanna till. Trots att jag i samma stund tyckte mig behöva ett par nya jeans och att alla märken fanns där, så köpte jag inga. Jag var ytterst nära att köpa ett par Acne, men gjorde inte det. Håkan stod tålmodigt och väntade på mig i gången.

”Man glömmer väldigt ofta att min syster jobbar här”, sa han när vi passerade parfymavdelning några minuter senare. Det är inte alls särskilt långt mellan Åhléns parfymavdelning och kontoret där vi jobbar, ändå är det väldigt sällan som han tar vägen förbi och säger hej till sin syster konstaterade han. Eller för den delen bjuder ut henne på lunch. Jag kan inte heller minnas att jag någon gång sett Håkans syster titta förbi oss på kontoret. Fast man glömmer väldigt ofta.

Man glömmer väldigt ofta att parkeringsvakten har familj.
Man glömmer väldigt ofta att det var Daniel som vann Idol och inte Darin.
Man glömmer väldigt ofta att Kvällsposten med jämna mellanrum smyghöjer priset.
Man glömmer väldigt ofta att ordinariepriset på en cd-skiva i vissa butiker varit uppe i 189 kronor.
Man glömmer väldigt ofta att Sveriges Radio P2 finns.
Man glömmer väldigt ofta att Kerstin Dahlberg kom sist i Melodifestivalen året som Carola vann med Främling.
Man glömmer väldigt ofta att Domus tidigare hette Tempo.
Man glömmer väldigt ofta att det finns kondomer med smak.
Man glömmer väldigt ofta att filformatet PDF är en förkortning av Portable Document Format och att JPEG är en förkortning av Joint Photographic Experts Group.
Man glömmer väldigt ofta att Dan Brown skrev Änglar och demoner före Da Vinci-koden.
Man glömmer väldigt ofta att Håkan Hellström var med i Broder Daniel.
Man glömmer väldigt ofta att fyrans spårvagn tidigare gick ut till Saltholmen.
Man glömmer väldigt ofta att det fanns ett liv innan Google.
Man glömmer väldigt ofta hur svårt det är att sluta röka när man aldrig någonsin har rökt.
Man glömmer väldigt ofta att Metros tidningsutdelare gör sitt jobb.
Man glömmer väldigt ofta att Cissi Elwin är statist i filmen G.
Man glömmer väldigt ofta att Johnny Depp är så gammal som han är.
Man glömmer väldigt ofta att det en gång i tiden fanns vissa suddgummin som luktade jordgubbe och andra som stank som billig parfym.
Man glömmer väldigt ofta att man tidigare kunde hyra moviebox i den lokala videobutiken.
Man glömmer väldigt ofta att dagens videobutiker inte längre hyr ut videofilmer.
Man glömmer väldigt ofta att poängsystemet är ändrat i pingis.
Man glömmer väldigt ofta att äggklockan inte används när man steker ägg.
Man glömmer väldigt ofta att den som har gröna fingrar ofta har jord under naglarna.
Man glömmer väldigt ofta att en stor del av näringen sitter i skalet.
Man glömmer väldigt ofta att de flesta programidéer är amerikanska.
Man glömmer väldigt ofta att Adam Alsing och Agneta Sjödin tillsammans varit programledare för Tur i kärlek?
Man glömmer väldigt ofta att även Mattias Frisk var en av medlemmarna i Friends in Need.
Man glömmer väldigt ofta att Mats Wilander spelat in en singel.
Man glömmer väldigt ofta hur ojuste det är att lägga upp ett smashläge i rundpingis.
Man glömmer väldigt ofta att Hanna Graaf legat med Martin Dahlin.
Man glömmer väldigt ofta att man kan ta nattåget.
Man glömmer väldigt ofta att EU från början kallades EG.
Man glömmer väldigt ofta att Manne mimade banan för barnen.
Man glömmer väldigt ofta att Kurt Wallander satte Ystad på kartan.
Man glömmer väldigt ofta att Linda Hammar satte Köping på kartan.
Man glömmer väldigt ofta att Fucking Åmål spelades in i Trollhättan.
Man glömmer väldigt ofta det kalla kriget.
Man glömmer väldigt ofta att lumbago är detsamma som ryggskott.
Man glömmer väldigt ofta att en pocketbok inte räknas som en riktig bok.
Man glömmer väldigt ofta att Seven Eleven drivs genom franchising.
Man glömmer väldigt ofta att sushi-baren är den nya tidens pizzeria.
Man glömmer väldigt ofta att Ipren är framtagen mot menssmärta.
Man glömmer väldigt ofta att kvinnor har hår i näsan.
Man glömmer väldigt ofta att piercing är samma sak som hål i öronen.
Man glömmer väldigt ofta att uttrycka det man känner.
Man glömmer väldigt ofta att man inte alltid menar det man säger.
Man glömmer väldigt ofta att man inte säger det man menar.
Man glömmer väldigt ofta att sanningen tillslut kommer fram.
Man glömmer väldigt ofta vad som från början orsakade grälet.
Man glömmer väldigt ofta att man glömmer väldigt ofta.
Man glömmer väldigt ofta att det här skulle handla om min älsklingskaktus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar